Til forside.


STEL
Der var engang en MTB...med Y-stel i stål !


Grundstellet skal ende med at se således ud.
"Saddelgrenen" på y-stellet er flyttet ned.
Forrest er påloddet det rør (hornet) der skal bære pedalarrangemet.

Der arbejdes med røret der skal bære sædet, - af pap laves en model af røret inden det saves af.
Røret og beslaget til affjedringen tilpasses.
Affjedringen bibeholdes !

Røret er tilpasset og klar til lodning.
Ca. 3cm mellem rør og affjedring er passende for at affjedringen kan gå fri.

AFFJEDRING. Det viste affjedringselement ser meget dyr og fin ud, men er blot en alucylinder med en stålfjeder og minimal støddæmpning. Min erfaring er at der let kan gå "gyngehest" i kørslen. Læg fjederen væk og læg skiver af gummi indeni og udenpå som næste billede viser. Gummi virker til en vis grad både som fjeder og støddæmper.


Saddelpind og sadlens stativ genanvendes til støtte for sæde.

Form og fleksibilitet så det vil noget!

Y-et er helt igen.
"Hornet" hvor pedaler og forreste gear skal sidde, er også på plads. Loddet så det "omklamrer" kronrøret og har godt fat i både kronrør og stelrør.

Bemærk at cyklens oprindelige gearsystem er uændret.

Nederste tandhjul er oprindelig et fortandhjul, hvor pedalarmen brutalt er savet af!

De to rør fastholdes i beslaget og er ført næsten ned til kædehjulet, hvilket forhindrer at kæden kører af.
Beslaget der holder de to rør er snildt fastgjort i to gevindbøsninger på undersiden af stelrøret.

Forreste tandhjul.
På grund af affjedringssystemet på baghjulet er det ikke muligt at have en gennemgående kæde i højre side. Derfor monteres forreste tandhjul i venstre side. Ønskes skiftemulighed på forreste tandhjul, skal kæden flyttes med hånden.
De to skruer på underkanten af hornet er til justering af "benlængde". Da sædet er fastmonteret finjusteres pedalafstanden her.

Øverste kæde (trækkæde) løber over det gule mellemhjul,
returkæden løber igennem et rør.
Plastrøret er 15mm i dia. Spændebåndene til fastholdelseaf rør, kan købes hos cykelhandleren.

Styrstamme
Det store forhjul fordrer at styrstammen laves forholdsvis solidt. Den oprindelige frempind udnyttes elegant.

Den færdige cykel. -
-




Til forside.



Webmaster: Mogens Skov, Benediktes Allé 12, 5250 Odense SV, Tlf: 581 00 242
E-mail:mogens.skov@dsa-net.dk