Kronrør / styring



Kronrør



Cyklen kan forsynes med enten højt eller lavt styr!

Lavt styr under sæde - glem det!

Det lave styr er tilsyneladende det letteste at installere,
da det kun kræver en frempind og et styrrør.

Praksis har dog vist, at der er mange problemer med at
anbringe styret så man kan nå det og ikke mindst
at lære at betjene gear- og bremsegreb med fingerspidserne.

Derfor kan det blive aktuelt at lave det høje styr !



Højt styr

For at gøre det justerbart i alle retninger og
lidt smart, og sikkert ,
bruger man som udgangspunkt en frempind.

Hvilken type frempind der er er mindre vigtigt.

Styrstammen og overrøret laves nemmest af Ø22 mm rør.
Overrøret skal være Ø22mm af hensyn
til montering af skifte- og håndbremsegreb.

Stamme er ca. 500 mm langt.
Endelig længde kan først bestemmes
når sæde og krank er monteret.



Det lille stykke rør der skal fastspændes i frempinden
skal være 25 mm i diameter (helt nøjagtig 25,5 mm)
men Ø25 mm plejer at kunne bruges.



Styret må selvfølgelig ikke være for lavt,
da man så støder knæene imod.
Heller ikke for højt, så kan det
knibe med udsynet !

Hvor meget plads der skal være under styret
har meget med typen af geargreb at gøre!


Styrstammen skal være på venstre side
af frempinden (væk fra kæden).

Der tilpasses nu til rørstykket i frempinden (Ø25),
ved at file, så kontaktfladen bliver så god
som mulig til styrstammen.



Da styrstammen går ned på venstre side af
frempinden, bliver resultatet bedste når
stammen sættes asymetrisk, altså
på skrå ind til stellets midte.

Inden der loddes, kontrolleres selvfølgelig,
at styrstammens retning er rigtig.

Overrør

Overrøret kan evt. være helt lige.

En bøjning opad og fremad, er god både
for håndled og armstilling of for
frontarealet = mindre vindmodstand



Styrrørets fremad / opad-bøjning giver altid
gode diskursioner.
Indvendingen er at "sådan sidder mine hænder ikke !".

Misforståelsen opstår fordi man af gammel vane,
tror at man skal holde krampagtigt på styrets
håndtag hele tiden!
Som man gør på en almindelig havelåge.

Man kan f.eks. hvile hænderne på styrets midte
- behageligt og mindsker frontareal - altså
mindre luftmodstand.



SIKKERHED!

Anskuet fra en sikkerhedsvinkel er det nok heller
ikke nogen dårlig ide at anvende en opadbjøjet
styr og en frempind som holder.

Frempinden vil tillade, i modsætning til en
stiv styrstamme, at styret vil give efter,
hvis uheldet er ude!!

At styrenderne peger lidt fremefter, har også
sine fordele ved et eventuelt uheld men
ikke mindst ved af- og påstigning !

God fornøjelse!







Webmaster: Mogens Skov, Benediktes Allé 12, 5250 Odense SV. E-mail:
mogens.skov@dsa-net.dk
Tlf: 581 00 242