Ideen bag Odensecyklen !

Med udgangspunkt i en standardcykel og lidt
hjælpematerialer,kan der fremstilles en cyklel
hvis køreegenskaber lever op til de bedste
på markedet!


I øvrigt vil vi her bringe en tak til Kurt Bjällby,
uden hvis advarsler vi aldrig var kommet i gang !



Jamen kan en glad amatør da virklige lave en liggecykel ?

Ja! Erfaringen viser at væsentligste hindring er
en alt for kraftig kontakt med forsædet i en bil !



Materialer



Inden du går i gang med at bygge!
skal du huske at størrelse på for- og baghjul
skal ligge fast inden stellet kan påbegyndes!

- fordi hjulstørrelsen har indflydelse på
kronrørets vinkel i forhold til stellet!

- og fordi kronrørsvinkel skal ende med at være
70 grader i forhold til vandret!



Alle mål i nedenstående er i millimeter
"Ø", eksempel Ø25, betyder `diameter´.


Cykelstel

Er der flere stel at vælge mellem, så vælg det mindste,
f.eks. mountainbike el. citybike.
NB! Hav dog hjulstørelsen med i overvejelserne!





BAGHJUL

Bruges et 622mm hjul, så vælg et dæk i bredde 32mm
evt. bredere, idet større "ballon" giver bedre affjedring.

Vælges f.eks. et 45mm bredt MTB-dæk, opnås en højere
komfort men antagelig også en højere rullemodstand.

28 og 32 mm dæk har almindeligvis et tryk på 5,5 til 6,5 bar,
medens et 45mm bredt dæk højst må have et tryk på 5,5 bar.

For nemheds skyld - vælg et dæk i passende bredde
og med et "glat" mønster, altså uden "terrænknopper"



-om "28-622" bruges også følgende to udbredte,
men uhåndgribelige betegnelser

700 x 28C og ikke mindst 28" x 1 5/8" x 1 1/4".




28-622 - bør dog foretrækkes, da betegnelsen fortæller
præcis hvordan hjulstørrelsen er! :

-altså diameter målt hvor kanttråden ligger i fælgen
og bredden af "ballon" når dækket er oppumpet)



FORHJUL
Anbefales størrelselse 406 mm!
f.eks 37-406
Det "lille" hjul giver mulighed for en lavere krankhøjde
og lidt kønnere cykel!
37mm er dækbredde, 406mm fælgdiameter

Også det større hjul "451" kan anvendes
451 findes almindeligvis i bredde 37.
Kan findes i bredde 32 og med lidt held endda i 28!

PAS PÅ! PAS PÅ!

Hos den ikke professionelle cykelsmed
kaldes alle små hjul under et for " 20 tommer !!"


på trods af 45 mm: = altså to tommers forskel i diameter??

Tjek din cykelsmeds seriøsitet,
ved at spørge efter dæk i millimeter!!






Firkantrør
(røret mellem "gammelt" og nyt krankrør)

40x40mm og godstykkelse på 1,5 eller 2mm

Længde: Har du f.eks. en skridtlængde på 90 cm = 115 cm rør

(Endelig længde fastlægges når sæde
med beklædning og styr er monteret)



Krankrør : se Hvor kan det købes !
Kronrør : se Hvor kan det købes !




Køb nyt !!, genanvendelse af gl. krank- og kronrør kan
næppe svare sig, hverken tidsmæssigt eller økonomisk!


Rør for forreste gerarskifter: Ø28x200mm (underrør fra "slagtet" stel)

NB ! Diameter Ø28 passer til de fleste forskiftere.
Dog er diameter på nogle MTB'er 32 mm, så mål en ekstra gang!


Forstærkningsrør, under sæde, (Ø25 overrør fra "parteret" stel)

Firkantrør 25x25, kan også bruges (er noget enklere at arbejde med !)


Sædebærestykker, 4 stk rør á 60mm
Basis for sæde og evt. affjedring (affjedring anbefales !)
Kan være rund Ø22 eller Ø25, evt. firkant 25x25



Forgaffel
Eksisterende tilpasses den valgte hjulstørrelse eller ny købes

Brug ikke længere forgaffel en strengt nødvendig, a.h.t.
samlet højde over forhjul, altså pedalhøjde !



Styrfittings, brug eksisterende under byggeri og prøvekørsel
Monter evt. nye efter færdiggørelse og maling !



Frempind, som ovennævnte



Styr, styr under sæde
Er godt når det lykkes - men det gør det sjældent !!



HØJT STYR, lykkes altid !

Rør til at indklemme i frempind, Ø25,5 x 50 mm
(rør med diam. på 25,5 mm findes på overskud fra slagtet cykel !)

Styrstamme, Ø22x 500 mm
Overrør, Ø22x470 mm
(Styrstamme og overrør må gerne være tyndvægget = 1 mm gods
- f.eks. er gamle teltstænger og mange ældre havemøbler af stål
netop med diameter 22 og lige til at bruge !!)



Kranklejer

Brug eksisterende under byggeri og prøvekørsel
Monter evt. nye efter maling og færdiggørelse



Pedaler, helt alm. pedaler

eller meget bedre, f.eks. SPD-system,
hvor klamperne er bygget ind i skoens sål
Rimeligt at gå på og rigtig godt til liggecykelbrug !



Kabelstop, som regel 5 stk, se Købedele

Kabelgennemføringer,som regel 3 stk, se Købedele
Stop og gennemføringer er til pålodning



Sædeskal, 4 mm birkekrydsfiner, 2 stk á 240x800 mm




Sædebetræk:
Skumplast = Liggeunderlag (campingtilbehør)
Fastgøres med:
Dobbeltklæbende tape
Kontaktlim
-eller gøres aftagelig med selvklæbende velcro

Som det kan anes af billedet, bruger jeg at sætte velcro
på selve sædet og på første lag skumplast, så skruerne
til sædet kan nås.
Øvrige lag skumplast limes med kontaktlim.
Skær alle stykker lidt for store og renskær hele sædet
på en gang når alt er færdigt. Brug en helt ny klinge
i "bræk-af" kniven.

Polstringens facon bygges op med med mindre stykker skum.
Når polstringen har den rigtige facon sluttes af med et
gennemgående dæklag.
Billedet viser også at der laves to runde udhulninger lige
hvor man hviler ballerne på sædet. Uden den tilpasning
kan en længere cykeltur blive til en øm affære!



Affjedring af sæde:
Sædet kan affjedres med 4 til 6 stk fjedre.
Er fjedrene for bløde, kan de
fyldes op med passende blødt materieale.
F.eks. stykker af liggeunderlag, gummi eller lignende.



Fastgørelse af fjeder
Sammen med fjederen er vist en møtrik med modhager,
en islagsmøtrik og en skrue med undersænket hoved.

Fjerner man modhagerne fra islagsmøtrikken kan
den bruges som alm. møtrik med den ekstra gevinst at
den er undersænket.





Gummikoldser
I stedet for fjedre kan bruges gummiklodser
men husk at forlange den bløde udgave
(kaldes '40 hårdhedsgrader')

Gummiklodsen kan fås som vist med indvendigt gevind
til skrue eller med gevindstang til møtrik.


Eksempel
(SUNNEX viberationsdæmper)

Med M6 gevind til skrue, diam. 25 x højde 25, (som vist)
eller
M8 gevind til møtrik, diam. 30 x højde 30,




Skærme
Bagskærm / Forskærm - brugt eller ny

En god ting i regn/hele året!
En bagskærm også på forhjul hindrer sprøjt både
bagud på kæden, men også fremad på kæde/tandhjul og sko!



Gear
Begynd med forhåndenværende.

Tre tandhjul foran giver både høje og lave gear
begge dele lige uundværlige på en liggecykel!
Forreste tandhjul må gerne være med
f.eks. 48, 38 og 28 tænder




Skiftegreb til gear
Som ovenfor. Altså brug forhåndenværende.

Dog er et skiftegreb med "klik" til baggear
også kaldt index, intet mindre end luxus !



Kæde, ca 2,5 kæde. altså tre hele kæder

Er bagerste tandkrans bare lidt brugt, bør den udskiftes
da den næppe kan forliges med en ny kæde!





Plastrør for kæde, ø15 mm, Se Købedele
Sort polyamid (nylon)
Anbefales både til øverste og nederste kæde !

Sommerhalvår: Bare et par korte stykker til at styre kæden !
Vinter: Længere stykker, også til at beskytte tøjet !



Spændebånd for kæderør

Klembeslaget kender du! Som beslag
til bremsearm til navgear.

Passende skrue M6x12 og selvfølgelig med låsemøtrik!



Pind til at fastholde kæderør
brug et stykke skærmstiver

M6x50 mm skrue loddes på stel til at bære
underste kæde over "skulder" på forgaffel


Lille hjul til nederste kæde - dårlig ide !

Fejlen ved hjul til nederste kæde
Larmer og så skal kæden sikres godt for ikke at
hoppe af når det går rigtig stærkt!

Hopper kæden af og sætter sig fast kan
den flå bagskifter helt af !

Vil man absolut bruge hjul til kædeføring,
anbefales det at hekse med et rulleskøjtehjul.

Lav en rille i midten og så endelige også en
indretning, der kan hindre kæden i at hoppe af!



Bremsegreb, skal være af MTB-type til "lige" styr

Bremse, genbrug eller pålod evt. studse for V-bremse

(om "V" står for "virkningsfuld", måske ikke,
men det fornemmes sådan!)

Kabelføring til V-bremse og justering af samme
er tilmed langt enklere end andre bremsetyper!




Ringeklokke

Til de gode bremser hører også en god ringeklokken.

Man skal ikke sætte hastigheden meget op, før man
opdager at mange cyklister slingrer hid og did, i
den salige tro at de er helt alene på cykelstien.


Når man så giver et lille "kling" med klokken
vender nogen sig endda først om og ser bagud -
ikke over venstre, men HØJRE skulder og slår
derved ofte et slag til venstre, inden der endelig
holdes til højre !!

Her kan anbefales gode bremser og en type klokke
man kan betjene med en enkelt finger !

Sættes klokken midt på styret kan den betjenes med
tommelfingeren, medens man holder begge hænder
på bremsehåndtagene !!



Spejl
Det viste spejl er fra Cyklistforbundet
( - er buet, giver stor vinkel = god oversigt også bagud )
og er til montering i styrende.

Meget fint til denne type styr.

Vil du absolut lave "nedhængdende" styr, findes
der også spejle, men ikke så gode som det viste.





Kilometertæller
Som det kan ses på billedet af styr, sidder kilometertælleren
lige i synsfeltet på siden af styrstammen.

Den lille lygteholder af plast er meget velegnet
som underlag for det beslag tælleren sidder i.

Lygtebeslaget og holder tilpasses med kniv og bindes
sammen med en ikke rustende tråd eller "strips".




Webmaster: Mogens Skov, Benediktes Allé 12, 5250 Odense SV.
E-mail:
mogens.skov@dsa.net.dk - Tlf: 6617 8091