Til forside.


En ny cykel bliver til !



*SNØRKELLØS*

Cyklen bygges efter den bagvendte metode!


Baghjulet skal nu engang sidde hvor det skal sidde!!

Forhjulets placering afhænger af:
-kronrørsvinkel og efterløb
-forgaflens højde
-akselafstand
-sædets placering (førerens benlængde)


Mål og vinkel
Krankhøjde: 730mm
Sædehøjde: 570mm
Krank til kronrør: 500mm
Sæde til krank = min benlængde + 4 cm, se nedenfor*)
Vinkel, kronrør: 78 grader
Efterløb: 50mm

Min benlængde er 900mm, målt med fodtøj.
900mm + 40mm er den afstand, der er mellem de to pinde på billedet.

Akselafstand:


En træplade som bedding.
Lidt stålrør, dimension, 30x20 mm og 1,5mm godstykkelse

Der er nu to gafler, en FORGAFFEL med rundt kronrør
og en BAGGAFFEL med firkantet kronrør, lige til at
at sætte ind i bagenden af stellet.

Et UNDERSTEL til sædet er klar til lodning.

STELLET, et firkantrør, 40x40, er klar.





*M7*

Forgaffel, Baggaffel, Sæde, Styr og et stykke 40x40 FIRKANTRØR.
Så ligner det allerede!

Gearsystem er standardkomponenter til cykler med store hjul.

Ved at afkorte pedalarmene til 155 mm (i stedet for 170), så passer forholdet til de små hjul. Kadancen bliver ca 100, men på grund af den mindre cirkel som fødderne skal bevæges i, føles legende let!

Den fornemme styrstamme og styr i aluminium, kommer fra et lige så fornemt løbehjul.

Styret er kun 35 cm bredt, men med en kronrørsvinkel på 78 grader og efterløb på 50 mm kører cyklen af sig selv.
Styret er der kun for at have et sted at anbringe bremser og gear og så til at hvile hænderne på!

Affjedring, et rør med en gummiklods.

Baggaflen kan dreje omkring det lille stykke rør og hullet på siden af firkantrøret.

Affjedringselementet skrues op i baggaflen igennem firkantrøret.





Til forside.



Webmaster: Mogens Skov, Benediktes Allé 12, 5250 Odense SV. Tlf. 581 00 242
E-mail: mogens.skov@dsa-net.dk