STEL eller altings begyndelse !




SKAL MIN CYKEL HAVE AFFJEDRET SÆDE ?

Undervejs med bygning af stellet skal du
gøre dig følgende overvejelser:

CYKLER du i byen?

Hvis NEJ, gå straks videre til "Klargøring af stel!"!

Hvis JA:

Har din by kloakering
og evt. fjernvarme som her i Odense?

Hvis JA:
Du må ikke undlade at lave affjedret sæde !!!

Fem år med stift sæde og otte måneder med affjedring -
forskellen kan ikke beskrives - den skal opleves !



På skitsen herunder, hvor bagenden af cyklen med hjul er vist,
er det antydet at sædet hviler på fem gummiklodser,
gamle sadelfjedre kan også bruges !




(Det er her det rigtig begynder!)

Klargøring af bagstel

Fra det udvalgte stel fjernes alle løsdele som
krank, kronrørslejer*, skærme, snavs m.v.

*Se evt. næste afsnit om gevind!

Stellet deles ved at afsave henholdsvis rør ved krank
og saddel.
Lad være med at save for tæt ved gammel krank (ca 5 mm).
Ved senere tilpasning til firkantrør fjernes kun det
strengt nødvendige.

HUSK!! at gemme alle løsdele -
næsten det hele kan genbruges
på den ene eller anden måde!



Gevind !
Er der ikke noget med venstre- og højre??

Helt rigtig! På alle cykler lavet efter engelsk tradition
-og det er de fleste, er der omkring krankaksel og pedaler en
skøn kombination af højre- og venstregrevinder!

Pedal:
Højre pedalarm/pedalaksel = højregevind
Venstre pedalarm/pedalaksel = venstregevind

Enkelt, ikke !

Gevind ved KRANK: det samme (bare omvendt !!):
Altså højre side af cykelstel = venstregevind
Venstre side = højregevind




Vinkel mellem for og bagstel



(Længde på firkantrør, se "MÅL", herunder)

En tommelfingerregel for vinklen.
(Se skitse herover)
Et stykke liste, 80 cm lang, lægges med det gamle
krankrør som center, ovenpå firkantrør og bagstel.

Bøjningen er rigtig når der er 12 mm luft over krankrøret.

(I praksis er det smart at sætte en kolds på 12mm
midt på den 80 cm lange liste)


HVORFOR ikke HELT lige ?

I HELT LIGE LINIE - kæden vil slæbe på kædestag
(underste del af bagstel) og krankhus, når de høje
gear bruges, altså de små tandhjul.

Er vinklen mellem firkantrør og bagstel, som
vist på tegningen, en lille opadbøjning, kan
man undgå at kæden slæber.

(Kæden vil dog kunne slå ned på stellet, når der
ikke trædes i pedalerne - et mindre problem).

HVORFOR ikke stor vinkel?

Gør man vinklen meget større en den viste, vil
det have den konsekvens, at forenden, altså
pedalerne vil kommer tilsvarende højt op.




De grundlæggende mål !



A = 'gl. krank'(midte)
B = kronrør (midte)
1 = 'ny krank'
2 = laveste punkt på sæde



Person med benlængde:....890 mm
(med fodtøj og målt på indvendig side af ben!)

Totallængde på Firkantrør (med rigeligt tillæg)
890 mm + 200 mm = 1100 mm

Inden der fortsættes med at tilpasse firkantrør til
krank på bagstel, endnu et mål:
Med benlængde 890 er det passende at have en
afstand fra A til B = 530 mm





Den nye krank og kronrør monteres senere
(krankrør vinkelret på firkantrør)
(kronrøret skal have en vinkel på
70 grader i forhold til jorden)
Også kronrørs vinkel fastlægges senere



Stellets skal i første etape komme til at se ud som
på skitsen med beddingen (herunder)

Vinklen mellem firkantrør og bagstel
Se tommelfingerregel herover
(den 80 cm lange pind med 12 mm luft på midten!)


Tilpasning til bagstel!

I firkantrøret files først en runding der passer til
krankrøret på bagstelet, som på billede
og skitse herover .

Brug det nye krankrør som skabelon.
Rids op på begge sider af firkantrøret.
(NB! Svejsesømmen i firkantrøret skal vende
til siden! - af hensyn til styrken i firkantrøret).

Materialet saves og files bort - bliv ved
til pasningen er en hårsbredde eller bedre !

Brug dit medfødte øjemål til at kontrollere,
at længdeaksen i både firkantrør og bagstel
er i lige linie.

Sæt firkantrøret lodret i skruestikken,
lad bagstellet balancere ovenpå.

Om bagstellet virkelig står lige på firkantrøret
vil dit øjemål nemt kunne sige! Er du i tvivl? -så fil lidt mere!

Py ha !

Denne første fileopgave kan synes ganske enorm.

Men glæd dig, du vil opdage at med
skruestik og fil
,
og lidt materialer, kan man faktisk
fremstille alle smådele til en cykel!!


Byg en bedding !
- til sammenføjning af for- og bagstel.

Vor erfaring viser at dette punkt, af og
til,af førstegangsbyggere, anses for
unødvendig og ligefrem tidrøvende!

Cyklerne kan da også altid køre. Men ikke
nødvendigvis med begge hjul i samme spor og
ejheller altid med den tiltænkte kronrørsvinkel!

Der er jo lidt arbejde ved at lave en bedding.
Men investeringen kommer igen, i kraft af et mere
forudsigeligt og dermed bedre resultat.

Er man blot to selvbyggere i fælling om at udnytte
samme bedding, er det den rene fornøjelse!


Beddingen opbygges på et kraftigt bræt, som vist på
tegningen. De fire bukke fremstilles så steldelene nemt
kan aftages og atter lægges tilbage da dette vil
forekomme en hel del gange under tilpasningen.

Lav også god afstand (mindst 50mm) til
underlaget, for at undgå at det hele går op i
røg når der skal svejses og loddes!.



Herover er vist eksempel på hvordan holdere til
bagstel kan laves og herunder holdere til firkantrør.





Saddelrør !

Som det kan ses af ovenstående tegninger og fotos er det
oprindelige saddelrør savet igennem og erstattet af et
nyt*, i en mere flad vinkel.

- en detalje der ikke er strengt nødvendig - men!

Der er dog to fordele der er værd at overveje:

1: Sædet vil komme længere tilbage - giver bedre køreegenskaber

2: Stellet bliver lidt kønnere !

* Lige her er et firkantet rør (25x25mm) er nemmest at bruge.




Nederst skal det nye saddelrør have en afstand på 80-90mm
fra det oprindelige (målt fra midte til midte)

NB! Husk at tænke på plads til skærmen og til en bagbremse.



Svejse eller lodde !

Vor anbefaling !
Kun samling af firkantrør og gl.krankbox svejses!

- fordi der her er god godstykkelse
i krankrøret og firkantrør og fordi
svejsningen her vil være næsten usynlig!

Men !! Svejs i små bidder !!

- de oprindelige lodninger i stellet
kan varmes så meget at de kan
finde på at slippe !


Det står selvfølgelig enhver frit for
at svejse det hele !!

Pas blot på - svejsning er så forfærdende
let at springe til, hvorfor resultatet
enkelte gange kan minde om
- svejs først, tænk så !


Tilpasning og svejs !

Steldelene anbringes i beddingen.
Den endelige tilpasning foretages, således at
berøringsfladen, firkantrør og bagstel, bliver
så stor som mulig (og luftspalte så lille som
mulig = max. en hårsbredde).

Alle svejse/lodde - flader slibes blanke!
med smergellærred eller sandpapir.

Brug et godt øjemål !

til at sikre at stellet er absolut lige i længderetningen
og at for- og bagstel ikke kæntrer i forhold til
hinanden = hjul kommer til at køre i samme spor!

At for- og bagstel ikke kæntrer kan sikres ved hjælp
af ovennævnte øjemål og en vinkel.

Sæt vinklen på firkantrøret, og stil dig bag
stellet - og øjemålet vil straks afsløres
om delene kænter i forhold til hinanden.



Afrens efter lodning og svejs !

Efter lodning afrenses alle loddesteder omhyggeligt
for flusrester, da sådanne rester meget hurtigt
vil give tæring også efter at stellet er malet !

Afrenses ved at skrabe og siden med
vand og grundig brug af børste.

Særligt genstridige rester kan opløses ved at lægge
en våd klud over loddestedet i et par timer.

Slinkelviber !

En svejsesøm frister til grundig brug af vinkelsliber.

Er det en svejsesøm med belastning, vil en
nedslibning kratigt øge risikoen for brud !!




Webmaster: Mogens Skov, Benediktes Allé 12, 5250 Odense SV. E-mail:
mogens.skov@dsa-net.dk
Tlf: 581 00 242